april 22, 2009

Børn skulle lære at drikke spiritus.

I TV DR1 var der i går en sammenligning mellem Sveriges og Danmarks alkoholpolitik. Et emne, som næsten altid vendes en gang ved festlige lejligheder mellem svenskere og danskere. Sidstnævnte smågriner gerne af ”Forbudssverige”, men når så dette grineri har lagt sig, må man lidt mere seriøst indse, at ingen af landene har fundet frem til den store succes på at bekæmpe ungdomsalkoholismen. I Sverige skal man være 20 år for at købe spiritus – og kun i Systembolaget, mens man i Danmark tager mere afslappet på det hele.

Statens narko- og alkoholkonsulent i 70´erne, Peter Schiøler blev både af videnskabsmænd, undervisningsminister Helge Larsen og menigmand beskyldt for alvorlige forseelser, manglende kundskaber og nøjagtighed og uheldig karaktérbrist, - altsammen noget han (eller andre) ikke kunne tilbagevise. I 1977 stod nævnte Peter Schiøler for en landsdækkende kampagne, hvor man ville ”lære” børn, hvordan man skulle drikke. Dette var i tråd med socialdemokratiets ”trivselsprogram”,
udformet af psykolog Eggert Petersen, hvor man lagde an på at få flere værtshuse i byerne, samt at børn selv skulle bestemme over deres liv og fra en myndighedsalder på 15 år skulle have statsbidrag svarende til den til enhver tid gældende folkepension!

Peter Schiøler var i nær kontakt med Landsforeningen for Mentalhygiejne, hvor hans søster, psykiater Marianne Schiøler en tid var formand. Og det var i øvrigt ham, der havde ansvar for udnævnelse af Tine Bryld til samme virksomhed som han selv.
Kampagnen udsendte 6 klistermærker.
De charmerende klistermærker og den belærende tekst hjalp ikke på ungdomsdrikkeriet!