januar 12, 2010

Ghettoen "Grønland" i Oslo

Bydelen Grønland*, en islamistisk enklav i Oslo

Grønland är ett pittoreskt, men ganska förslummat kvarter i centrala Oslo. De senaste åren har det blivit totalt övertaget av islamister, vilket fått Aftenposten att skriva en avslöjande och upprörande artikelserie. Här är burqorvardagsplagg och den muslimska moralpolisen vakar över invånarnas uppförande.....

En marockanska som flyttade till Grönland för tio år sedan bekräftar att den islamistiskaterrorn bara blir allt värre:Muslimsk bydel Fatima Tetouani vil ha mest mulig kontakt på tvers av alle grenser. Men der hun sitter på stam-kafeen Evita med utsikt til den vinterkalde gågaten Smalgangen, er hun overrasket over hvor adskilt nabolaget hennes faktisk er. Da hun for ti år siden flyttet fra Marokko til Oslo og sin norske mann, forventet hun et vestlig, åpent samfunn. –Men Grønland er mer muslimsk enn Marokko, sier hun, og rister på hodet.

–Jeg hadde aldri sett en burka før jeg kom hit. Og jeg hadde aldri før opplevd stygge blikk hvis jeg spiste eller drakk en kopp kaffe under ramadan. Hun nikker ut mot bordene på fortauet. –Jeg bryr meg ikke om dem og sitter synlig der ute. Men mange gjemmer seg inne og tør ikke la noen se dem. De frykter de strenge med skjegg, hijab eller burka. Som i moskeen.

Egentlig skulle Tetouani sønn begynt på Vahl skole, med over 95 prosent fremmedspråklige elever. Men etter et besøk takket hun nei. –Alle jentene var dekket til, jeg følte meg som i moskeen. Sønnen min skal ikke bli mobbet fordi han har en far som spiser svin og ikke er omskåret. Hun har arbeidet i en barnehage i området og vet at det skjer. En mor fra Algerie trodde seg uhørt da hun kjeftet på sønnen sin fordi han hadde lekt med de norske barna.

–Du vet jo at de spiser gris og kommer til helvete, minnes Tetouani morens formaning. Hun sukker. –Tradisjon og fattigdom gjør at de fortsetter å isolere seg i Norge. Det alvorlige er at de prøver å okkupere denne bydelen.** En venninne besøkte henne i sommer. Kledd i kort sommerkjole, opplevde hun møtet med Grønland så ubehagelig at hun aldri vil komme tilbake. Venninnen vil ikke snakke med Aftenposten. –Hun er redd. Religion er det farligste å snakke om, forklarer Tetouani.



Kilde: Aftenposten via bloggen "Jihad i Malmö"

*) Lokalnavnet "Grønland" i Oslo har ikke noget med Grønland at gøre. Rimeligvis skyldes navnet et grønt område, ligesom lokalnavnet "Grønland" i det gamle København, som strakte sig uden for den oprindelige Österport for enden af Östergade (det vil sige på nuværende Kongens Nytorv og op mod nuværende Österport Station langs Kastellet.