juni 20, 2010

Modersmålsundervisning hæmmer integration

(Jamen det siger da sig selv! mener Spydpigen. En rapport fra skolerne i Berlin har netop været omtalt her på bloggen 18. juni)

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Marlene Harpsøe, er ikke spor overrasket over resultatet af en ny undersøgelse som viser, at de såkaldt tosprogede elever i Københavns kommune rutsjer ned ad karakterskalaen, som omtalt i Politiken lørdag. Marlene Harpsøe mener ikke man skal bebrejde lærerne til de svage tosprogede elever, men i stedet bør fokusere på særtiltag, og i særdeleshed modersmålsundervisningen, som Københavns kommune hidtil har forsøgt sig med.

- Det siger jo sig selv, at man ikke kan blive integreret ordentligt i et samfund, hvis man ikke er 100 procent indstillet på at lære det sprog, der tales i landet. Undersøgelsen fra København viser også, at det netop er de tosprogede drenge, som ikke taler eller skriver et ordentligt dansk, når de forlader folkeskolen. Så kan man vist roligt sige, at muligheden for en velfungerende integration er meget begrænset, siger Marlene Harpsøe. Hun undrer sig over, hvordan rejseholdet, som regeringen har sat i arbejde med et 360 graders eftersyn af den danske folkeskole, i dén grad har overset problemerne med integration, og det faktum, at modersmålsundervisning til de tosprogede elever er slået fejl.

- Undersøgelsen fra København bør være en øjenåbner for regeringen, så der kan blive taget initiativ til, at der sættes en stopper for modersmålsundervisningen. Det er jo tydeligvis en bjørnetjeneste mod de tosprogede børn, og derfor spild af ressourcer, siger Marlene Harpsøe.


Kilde: Pressemeddelelse søndag den 20. juni 2010