oktober 21, 2013

Kristus spøger

Klip fra Kristeligt Dagblad om domprovsten på Uriasposten 20. okt. 2013

Domprovsten: “… Kristus kommer til os skjult under andre religiøse opfattelser”
Jeg ville gerne kommentere domprovstens ord i længder, men hvor skal man starte. Virkelighedsfjern Islam-apologi fra domprovst Anders Gadegaard, der mener Kristus kan komme til mennesker under kuplen i en stormoské, men samtidig understreger at han skam ikke vil pådutte gode muslimer at de er skjulte kristne.
Interview med tolerance-religionens ypperpræst i Kristeligt Dagblad – Domprovst føler sig forpligtet til at give muslimer så gode kår som muligt.
“Hvorfor er det så vigtigt for dig med en stormoské?
Jeg synes, det er meget vigtigt at få skabt grobund for, at mainstream islam får et synligt udtryk i dansk kultur. En dansk udgave af islam med danske prædikanter vil være en fordel for muslimernes liv og bidrag til dansk kultur og samfund. …’
‘… du har selvfølgelig ret i, at vi ikke kan stille krav til fællesskaber, som vi ikke engang som kristne kan leve op til. Vi bilder os ikke ind, at yderliggående muslimske grupper kan blive del af moskéen.
Hvilke krav vil I stille til en stormoské? Skal det være et krav, at man kan blive viet som homoseksuel?
‘Nej, det blander vi os ikke i…’
Der er en del erfaring med, at moskéer bliver tilholdssted for en konservativ og til tider ekstremistisk udgave af islam. Hvordan vil I imødegå det?
‘Det kan jeg slet ikke se skulle forekomme. Det er et skræmmebillede, som skabes enten med vilje eller på grund af uvidenhed. …’
Du har aflagt præsteløfte, hvor du lover at ‘bekæmpe sådanne lærdomme, som strider mod folkekirkens trosbekendelse’. Gør man det, når man arbejder for opførelse af en stormoské? …
‘… På samme måde mener jeg, at Kristus kommer til os skjult under andre religiøse opfattelser. Det må ikke forstås sådan, at jeg vil pådutte gode muslimer, at de er skjulte kristne.Men jeg mener med min tro, at Kristus sagtens kan være skjult til stede i andre religiøse udtryk. En kulturåben, selvkritisk udgave af islam kan godt indeholde religiøs sandhed.’”
http://www.uriasposten.net/archives/52135   med diverse kommentarer