marts 31, 2015

Effen eller ueffen. Egnet eller uegnet.


Lufthansa og kriminalhistorien om flycertificatet

Der er endnu mange mørke punkter i sagen om Andreas Lubitz, ottetyveåringen som lod Airbus 320 knuse imod bjergvæggen i de franske alper. Nu kommer krimnalhistorien om certificatet om hans flyve-egnethed.  Man ved, at den 27-årige ikke havde opnået kvalificationen fra Federal aviation administration (Faa) og således aldrig havde kunnet sætte sig i pilotsædet i USA.

Luftfartsselskabets version

Der er karambolage i ansvaret mellem det nationale civile luftfartsvæsen og luftsfartsselskabet. Men selskabet svarer igen: vi har tre luftlægecentre, men ikke tilgang til dokumenterne, og hvordan det end forholder sig giver federalkontoret sit samtykke.
"Det tyske Luftfartsselskab er ikke direkte kompetent til at vurdere piloternes egnethed til at flyve, siger dets talsmand Cornelia Cramer. Langt højere kompetence har lægecentrerne og de autoriserede flyvelæger. I den aktuelle sag var det flylægecentret ved det tyske Lufthansa i Frankfurt i 2009 og flylægecentret ved det tyske Lufthansa i Monaco i 2014, der stod for udstedelse af certificat for den aktuelle egnethed."
.
Luftfartsselskabet forsvarer sig altså med, at de har tre luftlægecentraler og 20 seciallæger, men selv når en pilot henvender sig til disse centre har selskabet ikke indsigt i lægejournalerne: kun kendskab til om piloten er egnet eller uegnet til at flyve."

Kilde:
http://www.liberoquotidiano.it/news/esteri/11773139/Lufthansa-e-il-giallo-del-certificato.html

Il liberoquotidiano.it  30.3.2015