april 07, 2016

Så begynder vi forfra igen


SVENSK LÆRER I MALMØ OPPFORDRET TIL Å SLUTTE I JOBBEN FORDI HUN ER JØDE

Foto: Davidsstjerne inngravert på døren til en jøde i Malmø for et par år siden
Den svenske læreren la ut en post på facebook der hun beskriver hvordan rektoren ved skolen oppfordrer henne til å finne seg en jobb langt unna fordi hun er jødisk. Rektoren sa også at mange av elevene er rasistiske mot jøder. Saken ble først omtalt av det israelske nyhetsmediet, Nrg.
  • Hør, du vet jeg er på din side. Og det er virkelig ubehagelig for meg å si dette til deg, men jeg tror at det kan oppstå problemer her på grunn av din opprinnelige identitet. Det vil ikke bli lett for deg her. De fleste av de svenske elevene er rasister. De hater alle, men spesielt jøder, så det kan lett skje at du vil få det fra dem og de arabiske elevene. Jeg foreslår at du søker arbeid et annet sted, langt vekk fra denne skolen. Du vet at jeg forteller deg dette fordi jeg bryr meg om deg, sa lærerens rektor til henne, ifølge facebookposten.
På facebooksiden sin skriver læreren videre at hun ble helt sjokkert av konversasjonen med sin overordnede.
  • Men jeg klarte å holde tilbake tårene. Jeg var stille, og ikke bare fordi jeg ikke kunne puste, men fordi jeg allerede visste hvilke problemer som kunne komme. Jeg forsto at selv om jeg gjemte Davidsstjernen min med mange skjerf, så ville det ikke hjelpe. Jeg måtte tie om min bakgrunn, skriver læreren.
Og hun fortsetter:
  • På veien hjem, alene på toget, tillot jeg meg selv å gråte. Jeg var sint på meg selv. Jeg var sint på grunn av frustrasjon. Jeg var sint på grunn av tårene. Jeg var sint fordi jeg måtte finne meg ny jobb, men ikke som lærer. Og mest av alt var jeg sint på Sverige i 2016, skriver læreren videre. Hun har nå begynt å se seg om etter en ny jobb.
Nrg skriver, ifølge The Algemeiner som siterer Nrg (hebraisk nettside), at læreren flyttet til Malmø med sin svenske ektemann. De to møttes i Israel da mannen hennes tjenestegjorde i FNs fredsbevarende styrker. I dag er de skilt, men hun ble boende i Malmø hvor hun gjorde ferdig flere akademiske titler og ble en integrert del av samfunnet i byen.
Hun begynte i jobben som lærer i februar, ifølge Nrg.
ICEJ.no kjenner identiteten til læreren og har også lest facebookposten